LogoHjemmesidedesignTryksagerIlllustrationProdukt- og emballagedesignFlash

Det "usynlige" vandmærke


2. september 2015

I den digitale tidsalder er originalt indhold vigtigere end nogensinde. Mange virksomheder - især webshops - bruger ufattelige mængder energi på at skabe originalt indhold til deres egne sider. Desværre er det et felt hvor der med arme og ben stjæles som aldrig før.

Sidder du i en lignende situation spørger du garanteret dig selv "Hvordan beskytter jeg mine billeder bedst muligt?"

Svaret er overraskende enkelt: Med et vandmærke. Tidligere har mange haft meget synlige vandmærker, enten som mønster i baggrunden eller placeret henover hele billedet, som praktisk talt gjorde det umuligt for andre at stjæle det ubemærket, men desværre tager det også rigtig meget af oplevelsen fra kunden at sidde og kigge "udenom" et synligt vandmærke. Det har fået flere til at droppe det gammeldags, vandmærke, da ulemperne var flere end fordelene. Adskillige har forsøgt at programmere sig ud af pinen, enten ved at umuliggøre højreklik på en side, eller på anden vis gemme selve billedet fra at blive downloadet så let. Desværre er ingen metode ufejlbarlig, og uanset hvad man gemmer sig bag, er det let for enhver med onde hensigter at tage et screendump eller på anden vis omgås restriktionerne for at kopiere dit indhold.

Det usynlige vandmærke er den bedste løsning herpå. Teknisk set er vandmærket ikke usynligt, da det jo stadig ligger i selve billedet, men for det blotte øje på en gennemsnitlig skærm er det praktisk talt usynligt.

Og det er praktisk. Både fordi du på den måde giver brugeren den bedste oplevelse, og på samme tid beskytter dit indhold mod enhver form for kopiering.

Hvordan laver jeg usynlige vandmærker?

Et usynligt vandmærke fungerer således at man lægger sit logo - eller anden indikation af ejerskabet - på billedet. Helt som man har gjort med vandmærker tidligere. Men i stedet for at lægge det til synlig skue henover hele fotografiet, indarbejder man det i en af billedets 3 farvekanaler. Adobe Photoshop er det optimale at bruge til dette, men flere andre billedbehandlingsprogrammer har lignende funktioner.

Alle billeder på internettet indeholder disse 3 kanaler. Rød, Grøn og Blå. Sammen danner de et farvespektrum som er så tæt på vores øjnes opfattelsesevne som overhovedet muligt. Ved at placere et vandmærke i den ene af disse 3 kanaler, kan man for det blotte øje skjule det 99%.

Tag eksemplet i toppen af siden. Vandmærket heri er (afhængigt af skærmen, det vises på) praktisk talt usynlig. Med en god kalibreret skærm vil man måske kunne opfatte en linje af gul i den grå baggrund. Og netop det gule er nøglen. Lagde vi vandmærket i den røde eller grønne kanal ville der tegne sig en meget tydelig blå eller rød linje i stedet, som er meget lettere for øjet at opfange. Men fordi jeg har lagt vandmærket i den blå kanal, optræder det som gul på lyse farver, og er dermed langt sværere for øjet at opfatte.

Åbner man derimod billedet op i et billedbehandlingsprogram, og nøjes med at kigge på den omtalte blå kanal er vandmærket meget tydeligt:


Og fordi vandmærket er placeret med lige dele hvid og sort, kan det aflæses over hele billedet, uanset motivet.

Er det hele volapyk?

Vandmærket er noget de fleste med forstand på Photoshop vil kunne lave selv. Men er det komplet volapyk hvad jeg beskriver ovenfor, eller er du interesseret i et konkret tilbud på at få en løsning med en action som automatisk kan placere vandmærket på alle dine billeder - både i arkivet og fremadrettet - så tøv ikke med at kontakte mig.

Eller ring på

53 53 43 49

Fotos vist med tilladelse fra morfars.dk

JEG

har mere end 14 års erfaring i branchen, herunder 7 på bureau i Esbjerg og Århus, og 7 år som selvstændig i Esbjerg. Det startede dog langt tidligere - nemlig helt tilbage i folkeskolen i Guldager (uden for Esbjerg) hvor jeg ofte sad og tuschede på alle overflader, der tog imod blækket.

MERE

Find Heiberg Grafisk på facebookCasper Heiberg på LinkedInFind vej...

KONTAKT

Casper Heiberg
Fanøgade 8
6700 Esbjerg

Tlf. 5353 4349
mail@casperheiberg.dk